Ik zeg altijd: ‘Je komt er niet alleen met een goed product of een goede dienst’. Natuurlijk is het product of de dienst belangrijk, het moet iets zijn waar mensen geld voor willen betalen. Maar naast het product zijn er nog zoveel andere belangrijke aspecten. Vooral voor jonge groeibedrijven is het zoeken naar de juiste manier van werken en is de focus op groei enorm. Met CultureWise wil ik zo veel mogelijk van deze bedrijven helpen bij het inrichten van bedrijfs- en HR processen en zo hard mogelijk te groeien.

Waarom de focus op het helpen van jonge groeibedrijven?

Volgens mij zijn de jonge groeibedrijven de meest creatieve en inspirerende omgevingen. Door te werken in zo’n omgeving, leer je niet alleen in een zeer korte tijd over hoe het is om een bedrijf te runnen, problemen op te lossen en veel gedaan te krijgen in een hoog tempo. Je leert ook veel over jezelf. Mijn persoonlijke en professionele ontwikkeling heeft enorme vorderingen gemaakt toen ik begon te werken bij jonge groeibedrijven. Je krijgt hier de kans om te werken met de meest inspirerende en hardwerkende mensen. Ik kan zeker zeggen dat ik bijna alles wat ik weet over bedrijfsvoering heb geleerd van mijn collega’s bij deze bedrijven.

Wat kunnen processen voor jou doen?

Toen ik begon te werken bij het eerste jonge groeibedrijf, merkte ik dat ik het ontzettend leuk vond om hard te werken in een hoog tempo. Wat voor mij soms ontbrak, was aandacht voor de mensen en duidelijkheid over het werken naar een doel. Ik wist nog vrijwel niets over KPI’s en vond cijfers als rechtenstudent moeilijk. Het feit dat rechtenstudenten vaak een beetje schrikken van wiskunde en cijfers was in mijn geval niet gelogen. Toen ik hier meer mee ging werken, ontdekte ik dat dit helemaal niet eng was. Ik vond het ontzettend leuk en het gaf me veel energie om KPI’s op te stellen en te zien hoe je als team naar een doel kan werken. Ik kon meten en zien dat de teams waaraan ik leiding gaf veel productiever en efficiënter gingen werken na de implementatie van de KPI’s en processen.

Processen kunnen een liefdevolle verhouding of een haat-liefde verhouding opleveren. Sommige processen zijn absoluut noodzakelijk, maar te veel processen kunnen leiden tot een gebrek aan creativiteit. Dit is precies wat ik zoveel mogelijk wil aanmoedigen en wat jonge groeibedrijven nodig hebben. Maar zonder processen blijven dezelfde vragen terugkomen, werken teams langs elkaar heen en is er voor niemand duidelijkheid, ook niet voor de klanten. Dit kost onnodig veel tijd en geld.

Waarom is bedrijfscultuur hierin relevant?

Mijn passie voor bedrijfscultuur komt waarschijnlijk voort uit mijn gevoel voor mensen. Ik beschouw mezelf als iemand die snel de sfeer of situatie met mensen kan aanvoelen. Voor mijzelf is het werken in een fijne en veilige omgeving ontzettend belangrijk. Sterker nog, zonder zo’n omgeving kan ik niet tot mijn recht komen en kan ik niet alles uit mezelf halen.

Ik denk dat veel mensen hiermee worstelen. Zeker de generaties van millennials en generatie Z. Als je niet gemotiveerd bent, je werk niet leuk vindt of je collega’s niet leuk vindt, hoe kun je dan een bedrijf verder helpen groeien?

Ik ben van mening dat niet elk bedrijf hetzelfde is en dus ook niet elke bedrijfscultuur voor elk bedrijf werkt. Het moet passen bij het bedrijf en de ondernemer, die bepaalt immers de toon. In veel huidige startups zie je vaak 3 tot 5 waarden aan de muur hangen en op de website. Hoewel dit mooi is, is het belangrijk om te vragen hoe het team hiernaar kijkt. Controleer je deze waarden nog wel eens na het sollicitatiegesprek? Wat gebeurt er als het team op een ander niveau zit op dit gebied dan jij als ondernemer? Het antwoord hierop kan per bedrijf verschillen. Wat ik wel weet is dat ik me niet kan voorstellen dat er in dat geval een goede bedrijfscultuur bestaat en dat iedereen dezelfde kant op werkt. Hoe kan een bedrijf groeien als niet iedereen werkt aan hetzelfde doel en zich hiervoor inzet?

Door met verschillende mensen binnen het bedrijf te spreken als externe partij, kun je het verschil zien tussen wat het leiderschap voor ogen heeft en de daadwerkelijke situatie binnen het team. Op basis hiervan is het mogelijk om de bedrijfscultuur duidelijk te maken en hoe deze in de organisatie uitgedragen kan worden.

Wat kan ik voor jou doen?

Als ondernemer van CultureWise wil ik jonge groeibedrijven helpen de juiste en noodzakelijke processen te ontwikkelen en te implementeren. Bovendien wil ik deze bedrijven helpen om hun bedrijfscultuur duidelijk uit te dragen en ervoor te zorgen dat de juiste mensen op de juiste posities binnen de organisatie zitten. Dit zal ervoor zorgen dat het bedrijf zich kunnen blijven richten op wat echt belangrijk is: zo veel mogelijk klanten bedienen en zo hard mogelijk groeien.

Plan gerust een gratis kennismaking in en ontdek wat CultureWise voor jou kan doen! 

Comments are closed.